הזורע רוח קוצר סופה


ההתנגדות העזה לבקשה להתקין מזוזות בבית ספר יהודי בארץ ישראל מוכיחה את אמיתותו של המשפט העתיק הזה.


מאז שהוקמה המדינה מנסה מיעוט חרדי דתי קטן לכפות על רוב חילוני גדול את אמונתו, ומנצל בנבזות את השיטה הדמוקרטית כדי לסחוט מהמדינה הטבות וכספים. הם לא היו זוכים להתנגדות כה עזה, וליחס חשדני כל כך אם לא היו מתנהגים כל השנים בנבזות כה רבה, סוגרים כבישים, משפילים הומואים ולסביות, ממאיסים את חייהם של גרים, או חסרי דת, מעמיסים קשיים על מתגרשים, ובעיקר מתגרשות, ועוד לא דיברנו על הנדנוד המאוס של בתי הדין הרבניים שנדחקים לחיינו בלי הזמנה, הניסיון לכפות בכוח שמירת שבת וכשרות, ולהציק למי שמעז לחיות כמו שהוא רוצה, להתחתן ולהיקבר בלי חותמת כשרות.


הם יכולים לנסות לרבע את המעגל, ולהתפלפל עד שפניהם יכחילו בניסיון להוכיח שהם כן תורמים למדינה, ושהם עגלה מלאה כל טוב, בעוד שכל מי שלא נוהג כמותם משול לחמור נבער, אבל אחרי שנים של השתמטות מעבודה ומהצבא, חיים על חשבון הציבור, התנגדות עיקשת וחסרת טעם של המפלגות הדתיות חרדיות לכל דבר מודרני ומתקדם (מי אמר שעון קיץ ולא קיבל?) השתוללות אלימה כל פעם שהם לא משיגים את שלהם, והתנהגות מתנשאת, פוגעת ומעליבה כלפי כל מי שלא מסכים לדעותיהם, הם הצליחו להמאיס את עצמם לגמרי על רוב הציבור.


למרבה הצער המאמצים שלהם לנכס לעצמם את הדת היהודית הצליחו יותר מידי, כיום קשה לציבור להפריד בין הקבוצה הקטנה, החשוכה והפנאטית הזו לבין הדתיים הלאומיים וזרמים פחות קיצוניים מהם, ובגללם נוצרה התנגדות עזה, ולפעמים לא הגיונית, למסורת היהודית שאמורה לאחד את כולנו ולא לפלג את הציבור, שזה למרבה הפלא בדיוק ההיפך ממה שהם רצו להשיג.


זו הסיבה היחידה לדעתי להתנגדות למזוזות (שלמעשה לא מפריעות לאיש), אבל מתוך הכרת דרכי החרדים – שבמשך שנים רבות כל פעם שנתנו להם אצבע, לקחו את כל היד, ולא היססו גם לנשוך אותה אם זה השתלם להם – נוצר מצב שכל פעם שהם מבקשים התחשבות ברגשותיהם הנטייה הטבעית היא להגיד לא תקיף ועצבני, ולהתחיל לחפש בחשדנות פראנואידית איפה פה המלכודת ומתי הם שוב יסדרו אותנו.


זה לא הוגן ובטח לא מנומס לנהוג ככה במיעוט, אבל זה מצב העניינים כיום בין חילוניים לדתיים, ועל כך הם יכולים להודות רק לעצמם.


 


אחרי שהבנתי שלא דייקתי בטענתי וכרכתי שלא בצדק גם את הדתיים הלאומיים בטענותי ובכך פגעתי באנשים שלא חטאו במאום ערכתי ותיקנתי את הפוסט כך שיהיה ברור שכוונתי לא לדתיים לאומיים שחיים בשלום עם החילוניים, אלא רק לחרדים.


ועוד באותו עניין – כל מי שעיניו בראשו יראה מיד שקשה למצוא בארץ בתים שאין בהם מזוזות, גם אצלי יש, והאמת היא שגם קשה למצוא פה חילוניים גמורים, רוב הציבור בארץ הוא מסורתי באופן זה או אחר, איש על פי מידותיו ונטייתו.


הג'ינג'י למשל שרוב השנה הוא חילוני גמור מקפיד על צום ביום כיפור ואני, למרות שאני אדישה לגמרי לדת, נרתעת מעירוב של בשר וחלב, וסולדת מאכילת אוכל לא כשר. צץרץ הוא המחמיר בינינו ומאז הבר מצווה שלו הוא מקפיד מאוד על כשרות ונראה שיש לו משיכה למצוות הדת ואני משתדלת לא להכשיל אותו ולעזור לו. כל זמן שמידת הדתיות של אדם היא עניינו הפרטי והוא לא חושב שבגלל הכיפה על ראשו זכותו לבוא בדרישות למי שלא חולק את השקפותיו אין לאיש זכות לבוא אליו בטענות.

17 תגובות בנושא “הזורע רוח קוצר סופה

  1. עצוב מאד שאת מכלילה בצורה כזאת על ציבור שלם.
    אין גוונים? אין הבדל בין חרדים לדתיים לאומיים?
    כל הדתיים כאלה.
    אין שום דבר טוב בהם?

    אני דתייה ומודה לך מאד שככה את מסתכלת עליי.

    אקח את זה לתשומת לבי וגם לא אפריע לך יותר בבלוג שלך.

    אהבתי

    1. אני לא חושבת  שאת צודקת במחשבתך ובמעשיך.
      זאת הבעיה של החרדים. ההתנשאות וחריצת הדין. אסור לחשוב אחרת??
      מה קרה? הכלילו אותך בציבור שלא חושב כמונו?
      מנוי עושים ללא כפיה. ואם הבלוגר לא לרוחך צאי לך למחשכי הבורות של העדה החרדית שנמאסה עלינו החילוניים.
      למה רק עלינו להקשיב לכם? אתם לא מוכנים להקשיב לנו. אני לא מכירה אותך באופן אישי אבל אם תאמרי לי שאת שורפת את דגל המדינה שלי ורק על ילדי  לשרת עבורך בצבא אז אני  לא רוצה את השותפות איתך.
      ואם את דתיה מודרנית עליך לכבד אותנו כפי שאנו מכבדים אותך.

      אהבתי

    2. ראשית, אם נפגעת אני מתנצלת, בוודאי שיש זרמים שונים וגוונים שונים של דתיים כמו שיש כאלה של חילוניים.
      כמו תמיד הקיצוניים יותר הם שגורמים לבעיות, מהצד הדתי וגם מהצד החילוני.
      אין לי בעיה עם דתיים לאומיים שעובדים כמו כולם ותורמים למדינה ואני מאוד מעריכה את הנחישות של הבת שלך לשרת בצבא למרות התאונה, אם כולם היו כמוך וכמו משפחתך לא הייתה מתעוררת התנגדות כזו כלפי דתיים. למרבה הצער יש מיעוט קטן ותוקפני שהצליח לעורר כעס והתנגדות כה רבה כלפי דתיים שאפילו אנשים מתונים יותר סובלים ממנה.
      אני מצטערת אם נפגעת ואצטער מאוד אם תחרימי את הבלוג שלי. 

      אהבתי

  2. אני מסכימה לגמרי עם מה שכתבת בתגובה שלך אליי, הפוסט היה נשמע אחרת לגמרי. אילו היית כותבת בפוסט את מה שכתבת בתגובה לא הייתי מגיבה כמו שהגבתי. אני חושבת שהגבתי ככה מכמה סיבות:
    1. אני מאד מפחדת מהכללות כלפי ציבור שלם. זה עושה דהומניזציה לקבוצה שלמה של אנשים בגלל (כמו שכתבת) מיעוט של קיצוניים. גם חרדים הם לא מגשה אחת.
    2. יותר ויותר אני פוגשת אנשים שלא מבדילים בין חרדים לדתיים לאומיים ואומרים על כולם שהם פרזיטים, לא עובדים, לא משרתים בצבא וכו’ כאשר הציבור הדתי לאומי מתפקד בדיוק כמו החילוני בכל התחומים האלה. בני מסיים בעוד 10 ימים בע"ה 3 שנים של שירות צבאי. מה שבתי עושה כדי להתגייס את יודעת, למרות התאונה. אולי אני לא מחדשת לך כלום ואולי כן, אבל דעי לך שהחרדים לא אוהבים את הדתיים לאומיים. הם אפילו מעדיפים את החילוניים, כך שאנחנו נפגעים מכל הכיוונים.
    המשך…

    אהבתי

    1. המשך…
      3. זה אולי מאד ילדותי מצדי, אבל חשבתי שאם את מכירה אנשים כמוני,  ואנחנו כבר מספיק זמן קוראות אחת אצל השניה כדי להכיר, איך את יכולה לכתוב פוסט כזה מתלהם נגד כל הדתיים?
      לא התכוונתי להחרים את הבלוג שלך, אלא להפך, פתאום חשבתי שאם ככה את מרגישה כלפי כל הציבור הדתי אז אולי נוכחותי כאן פוגעת בך ותשמחי שאני אסתלק מכאן. אני שמחה שזה לא כך.
      לגבי התגובה שמעלייך, אני לא מתכוונת לענות לה. אני לא מכירה אותה והיא לא אותי ובכל זאת השנאה אליי נוזלת מכל מילה. איתך יש לי קשר, איתה לא אני מצטערת שיש תגובה כזאת בבלוג שלך. אם תרצי למחוק את כל שרשרת התגובות, כולל את שלי זה בסדר מצדי. העיקר שאנחנו בסדר.

      אהבתי

      1. גם אני לא מכירה את המגיבה שמעלי אם כי זכותה להביע את דעתה, זה כל היופי של עניין הבלוגים.
        ואחרי מחשבה שנייה ועצה טובה שקיבלתי מקוראת אחרת תיקנתי את הכתוב כך שדברי יהיו מדוייקים ופחות מעליבים.
        אצלי בבית אגב, יש מזוזה

        אהבתי

      2. אוףףףף, אל תכניסי לי מילים למקלדת.
        לא אמרתי שאין לה זכות להביע את דעתה. הסברתי לך, מתוך נימוס לבעלת הבלוג, שזאת את, שאני משתמשת בזכותי לא להביע את דעתי כלפי המגיבה המסוימת הזאת. זה הכל.
        לגבי העניין עצמו, אין לי מושג במה מדובר. אני לא מעודכנת בענייני חדשות,  אז אני מתארת לעצמי שמדובר בעוד סערה חדשותית שלא שמעתי עליה. אבל, אם כבר שאלת, מניסיוני כעובדת בספריה איפה שעוברים הרבה צעירים בכניסה, המזוזה נתפסת לא כעניין הלכתי אלא יותר כעניין מיסטי, שהמזוזה מגינה. אני אישית לא מנשקת מזוזות, אבל כל פעם מחדש אני מופתעת מצעירים שכן עושים את זה בכניסה לספרייה. איך אגיד בצורה עדינה, הם לא בדיוק עונים לסטריאוטיפ של היהודי הקנאי להלכות התורה. הרבה מהן לבושות בלבוש שיותר מתאים לחוף הים מאשר למוסד חינוכי. מחקר אנתרופולוגי מרתק, בקיצור. אם במקרה המדובר כאן האוכלוסיה דומה, אז זה מקביל ללבקש מאדם שמאמין באמונות תפלות לעבור מתחת לסולם ולא איזה וויכוח הלכתי נוקב.

        אהבתי

  3. יקירותי- ההתקוטטות על גבי הבלוג היא טיפשית. אני לא שונאת אף אחד וודאי לא נשים ישראליות. אני חיה באופן זמני בחול וחווה דתיות בצורה אחרת מאשר חוויתי בארץ. איש לא כופה פה את דעתו ודתו.ביילע,  למה אני צריכה לכבד אותך ואת יכולה לרמוס אותי?
    לאחר שהבנתי שאת בצד ש התורם של החברה בארץ הרי שמה שכתבתי לא מיועד לך וכלפייך. ועדיין אני כועסת על החלק של הציבור החרדי שלא תורם את חלקו למדינה שלנו ורק יודע לדרוש ולכפות.כשאני רואה אהשים חרדים שמשתחווים לאחמדניגר ושורפים את דגל ישראל אני כועסת ומאודדדדדדדדד.
    ואז הכעיסה אותי גישתך שאם משהוא לא מוצא חן בעיניך אז חלקך לא איתנו.
     למה ככה?
     את רוצה להתעלם ממני- זאת זכותך, אני מאחל לךכל טוב  וחג שמח.

    אהבתי

  4. כמובן שאין לכלול ציבור שלם בהגדרה אחת אבל יש הרבה בדברייך ואכן לצערי הרב דווקא המיעוט מבין החרדים נותן את הטון בשטח ומכפיש את ציבורו שלו.
    הפתרון לפי דעתי נתון דווקא בידי החרדים עצמם. ה"מענצ’ים" שביניהם חייבים לקום נגד הקיצוניים, אבל לצערי הם אינם מעיזים, שמא הם יצטיירו כחרדים סוג ב’ רחמנא ליצלן.
    אני כידוע לך מאמין באלוהים בדרכי שלי ואני חושב שכל אדם צריך לעשות כך, להאמין בדרכו ולא ללכת כעדר אחרי מישהו שלא תמיד הוא בהכרח "צדיק", אפילו שהוא מגדל זקן ופיאות והדוגמה הבוטה ביותר היא אותו שטן בדמות אדם, אליאור משהו, העומד עכשיו למשפט על עינוי ילדים קטנים.

    אהבתי

    1. אמונה זה עניין פרטי שבין אדם לבין עצמו, אני אשמח לא להפריע וגם לעזור אבל שזה יבוא מרצוני הטוב ולא בכוח ובסחטנות.
      אם היו מפרידים בארץ את הדת מהמדינה עוד בהתחלה המצב היה טוב יותר אבל למרבה הצער האבות המייסדים שלנו באו רובם ככולם מבתים דתיים והייתה להם חולשה לדוסים אם כי הם בטח לא תיארו לעצמם לאן הדברים יגיעו.

      אהבתי

  5. אין לי בעיה עם דת, יש לי בעיה עם כפייה דתית. למען האמת יש לי בעיה עם כפייה גם כשהיא לא קשורה לענייני דת.  לדוגמא, אנשים ששומעים מוזיקה בקול רם מהטלפון שלהם בזמן שהם נוסעים בתחבורה ציבורית. הם כופים עלי את בחירתם המוזיקלית, וזה לא מקובל עלי.  אנשים שמעשנים במקומות ציבוריים שאסור לעשן בהם והופכים אותי למעשנת פאסיבית בעל כורחי.
    אני חושבת שבחברה הישראלית של היום יש לגיטימציה לכפייה הזאת. לאף אחד לא ממש אכפת אם הוא מפריע למישהו אחר, ואם נחזור רגע לענייני הדת אז כל הכפייה הזאת מנוגדת לדבר הכי חשוב ביהדות שהוא – ואהבת לרעך כמוך.

    אהבתי

  6. מצטער לקלקל לכם את הפוסט עם קצת עובדות.

    1. הרבה יוצר חרדים עובדים ומתפרנסים מאשר חרדים שלא.
    2. בהרבה משפחות של אברכי כויילל, האשה היא המפרנסת הראשית, זה מאוד שוביניסטי ומפלה להתייחס אחרת כאשר המפרנס הראשי הוא האישה, רק אם הגבר עובד זה נחשב?
    3. המיעוט שלא עובד, חי על חשבון הציבור החרדי, החילונים לא תורמים לישיבות וכוייללים, וכך גם המדינה (התמיכה מסתכמת ב200 ש"ח לחודש)
    4. אי אפשר לכנות ציבור שלם "בורים" כאשר מה שהם עושים כל הזמן (הפנוי) זה ללמוד – זה שהם לא לומדים מתמטיקה ןאנגלית זו הבחרה שלהם, את לא לומדת סינית ולא את תולדות הציור הפלמי,

    הכפייה, היא הדבר השלילי באמת בתנהגות שלהם, אבל הם עושים מה שמצליח להם, הם לא מנסים בארצות הברית או באירופה, כי הם יודעים שאין להם סיכוי, כאן, אנחנו, הציבור החילוני נותן להם.

    אהבתי

    1. אני לא לומדת דברים שאין להם טעם ותכלית והם כן, וגם אם הייתי לומדת שטויות כמו ציור פלמי הייתי עושה את זה על חשבוני ולא מצהירה שאני עושה את זה למען עם ישראל ומצפה שיתפעלו ממני.
      ו 200 ש"ח זה יוצא הרבה כסף כשהוא מחולק לכל כך הרבה אנשים, אני לא מקבלת אפילו פרוטה מהמדינה, למעשה הם לוקחים יותר ממה שהם נותנים ועושים לי את המוות לפני שמחזירים קצת כשאני זקוקה.
      מה שמעצבן בעיקר את החילונים (ממתי אתה גם אחד מהם?) זו הגישה הזו שהם טובים יותר וצדיקים יותר ושנגיד תודה שהם מרשים לנו לתמוך בהם.
      גם הגזענות שמשפילה מי שלא אשכנזי לא מוסיפה להם נקודות.

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s